3. ... review a movie

6. června 2014 v 9:44 | Terrie.
Tak jo, asi si zasloužím na chvilku, opět a znova, oddechnout si a třeba napsat článek. Pokročit v writing challenge, protože nějaké to review chci mít už z krku.
Nějaké ty recenze, kritiky ... to nikdy nebylo nic pro mě. Mám ráda všechno a nic a nemám absolutně žádné znalosti, na kterých bych mohla stavět. Při nějakém tom hodnocení se řídím srdcem, což asi není objektivní nástroj kritika. Buď se mi to líbí anebo ne, a pokud ne, kritizuju každou banalitu a přeháním. Alespoň vím, že věcem nerozumím, tak svoje kritiky necpu všude veřejně. S radostí a vervou jí cpu mým nejblížším, i když nevím o čem mluvím ale za to vím jistě, že zas dostanu za uši! Ale když už teda musím ...

Rozhodla jsem se tedy psát o filmu, příjde mi to jednodušší. A v poslední době jsem viděla minimálně tři filmy, které se mě dotkly a byť s odstupem času, mám tendenci o nich mluvit. Proto se nedivte, kdyby se tady objevil další jakýsi (pro mě nezvyklý) filmový článek, nemůžu psát o všem, že ano a tohleto "výběrové řízení" nakonec vyhrál můj milovaný snímek Narušení.

V originále Girl, Interrupted je jeden z mnoha filmů ke kterým jsem se dostala jako pubertální fanynka - no prostě, hraje tam Jared Leto: musím to vidět! A jeden z mála těchto filmů u kterých jsem v průběhu zapomněla, že tam nějaký Jared vlastně hraje. Už jako patnáclitelou (?) mě tedy oslovil nezávisle na hereckém obsazení a když jsem se ho před krátkým časem rozhodla shlédnout znova, mohla jsem potěšeně konstatovat, že tohle je film přesně pro mě.
Takže, kde začít? O tvůrcích tady nebudu kvávat, stejně tomu prd rozumím.
První co vás tak nějak pohladí na duši (o hlazení se ale asi obecně nedá mluvit, pokud teda nejste pomatený blázen do psychiatrie a psycha obecně - tak jako já) je doba, ve které se to odehrává. Krásně ztvárněné 60-ky, 70-ky. Takové jakési šero a šum té doby, jedoduché, skoro až klučičí oblečení na jedné straně, a vlnky, bambulky a květiny na straně druhé. A obecně, prostě všechno, co nás na těhle dobách fascinuje a připadá nám krásné.
Další věc, které mi hned bije do očí - herecké obsazení. Krásná Winona Ryder v hlavní roli - díky niž jsem si tu herečku zamilovala. A neskutečná Angelina Jolie, která ztvárnila takovou tu vedlejší postavu, bez které by film nebyl filmem a kterou si všichni zapamatujem. Zmatená, sociopatická, nevyrovnaná, nevyspytatelná, naprosto psycho ... zasloužený Oskar!
A pak se jen nechat ztrhnout dějem, příběhem mladé a zmatené Susanny, naprosto ztracené v choasu života. Hledání odpovědí na otázky, vrtání se v hlavách, změti myšlenek. Kdo je blázen? A co vůbec znamená "normální"? Podřídit se radám a nařízením ostatním? Skutečně mi chtějí pomoci? Nebo si tu svojí "nenormálnost" chci užít?
A to všechno v prostředí psychiatrie, kdy neustále padají další a další názvy psychických poruch ... a člověk se ztrácí v důvodech, proč se mu všechno hroutí pod rukama a ve snaze najít sám sebe. Tyto okamžiky protkané paprsky naděje a přátelství.
Ano, tohle přesně zní jako film pro mě ...

A knižní námět vynechávám, opomíjím - jako vždy, v případě filmu podle knihy, už jen z principu. Ale tady jsem se zase o knize dozvěděla až po shlédnutí filmu ... k ní se teprv dostanu :)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.